Maksud di sebalik Evil Eye Turki

 Evil Eye

Pada tahun 2014 yang lepas, aku berkesempatan menjejak kaki di bumi Istanbul Turki selama 4 hari sebelum mengerjakan umrah di Mekkah dalam program ziarah Istanbul dan Umrah. Entry kali ni aku bukanlah nak cerita kembali selama mana aku berada di Istanbul, Turki tetapi aku nak cerita pasal souvenior yang aku dapat daripada tour guide selama berada di sana iaitu sebuah keychain Evil Eye ataupun ada yang memangilnya Blue Eye. Di mana bentuknya seakan mempunyai satu mata di tengah2. 

Evil Eye
sumber disini

Kenapa Turki terkenal sangat dengan Evil Eye ni?

Masa aku kat Istanbul, semasa tour guide tu bagi souvenir pada kteorang semua, dia ada cerita secara ringkas tentang Evil Eye ni. Dia bagi tahu Evil Eye penduduk Turki mempercayai Evil Eye ni dapat menghalau benda-benda jahat dan dapat dijauhi daripada bencana dan malapetaka. Nama lain bagi Evil Eye di turki disebut juga sebagai Nazar Boncugu. Dia cakap sebahagian rakyat turki, ada dieorang menyimpan dan menggantung Evil Eye di dalam rumah bagi menghalau semangat jahat dan juga elak daripada benda-benda yang tidak baik daripada berlaku pada keluarga mereka. Muslim turki mungkin takda la dalam rumah dieorang, sebab jika mereka percaya sudah tentu jatuh Syirik percaya selain Allahkan.

Ziara Istanbul Turki disini

Evil EyeTapi Evil Eye ni sangat cantik, di Istanbul dulu macam-macam bentuk aku jumpa, ada dalam bentuk gelang, rantai, keychain dengan pelbagai bentuk. Jadi aku dah dapat (2 bentuk) ni, takkanlah nak percaya kan. Just terima sebagai souvenier je la. 

8/Post a Comment/Comments

  1. bestnya dpt souvenir.. tula, kita jangan percaya. simpan jela kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu. saya simpan je. orang bagikan

      Delete
  2. Somehow saya rasa seram tengok souvenir tu hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya mula2 dapat pun macam seram. lagi2 bila tengok yang orang jual banyak2. tapi dah lama ada kat rumah ni, dah biasa

      Delete
  3. Bergantung pada niat la kan, kalau kita simpan bnda tu,😀

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang dah moden, takda dah percaya tangkai2 ni

      Delete
  4. I went to Turkey a few years back and memang ada Evil Eye ni merata-rata. Even dalam bas yang kami naik ke Pamukkale and Cappadocia. Terima boleh, tapi jangan percaya. I actually know about the Evil Eye from my Germany friend. She gave it to me as a souvenir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. correct. i just accept it as a souvenir. unique

      Delete

Post a Comment

Previous Post Next Post