Manchester United Juara Europa League untuk kali pertama

Final Europa League

Tahniah Manchester United! Pagi tadi telah tercipta sejarah kelab tersendiri, Man Utd telah dinobatkan sebagai Juara UEFA Europa League 2017 apabila menewaskan Ajax Amsterdam di Stadium Friends Arena, Stockholm, Sweden. Man Utd telah menewaskan Ajax dengan 2 jaringan tanpa balas dengan Paul Pogba dan Henrik Mkhitaryan sebagai penjaring. Kejaguhan dan kepoweran Man Utd telah ditontonkan di hadapan hampir 50,000 penonton di stadium tersebut.

statistics

Mengikut statistik perlawanan, Ajax yang dibarisi pemain muda telah menguasai perlawanan hampir 67% tetapi Man Utd lebih berpengalaman di pentas akhir berjaya menyerap segala serangan yang dibuat. Jika melihat statistik Man Utd lebih banyak percubaan tepat daripada Ajax walaupun kurang menguasai perlawanan. Kali ini, semua pemain Man Utd begitu berdisiplin ketika menerima serangan daripada pihak lawan. Mungkin atas faktor tektikal daripada manager Jose Mourinho juga faktor pentas akhir. Paul Pogba membuka tirai jaringan pada minit ke 18' dan awal permain separuh masa ke dua minit 48' Mkhitaryan pula menyumbat gol untuk team juara.

Skuad yang terlibat dalam perlawanan pagi tadi :

Ajax Amsterdam
Andre Onana, Joel Veltman, Davinson Sanchez, Matthijs de Ligt, Jairo Riedewald, Davy Klaassen, Lasse Schoene, Hakim Ziyech, Bertrand Traore, Kasper Dolberg, Amin Younes

Manchester United
Marcus Rashford, Henrik Mkhitaryan, Paul Pogba, Marouane Fellaini, Juan Mata, Ander Herrera, Matteo Darmian, Daley Blind, Chris Smalling, Antonio Valencia, Sergio Romer


Akhirnya telah tamat semua perlawanan untuk pasukan Manchester United selepas dinobatkan sebagai juara. Tetapi akan ada 1 lagi perlawanan sebelum pembukaan perlawanan UCL dan UEL untuk tahun 2018 yang melibatkan juara UEL 2017 (Manchester United) dan juara UCL (Madrid atau Juventus). Selepas mengharungi 64 perlawanan dengan keadaan pemain-pemain yang bergelut dengan kecederaan, Manchester United mengakhiri liga EPL di tempat ke-6, berjaya memenangi Community Sheild menewaskan juara EPL 16/17 Leicester City, menjuaria EFL Cup mengalahkan Southamptom dan terbaru memenagi Europa League mengalahkan Ajax. Not bad haa, 3 titles for 1st season for Jose Mourinho !!


mikhitaryan
Henrik Mkhitaryan

Paul Pogba
Paul Pogba
Dengan menjuarai Europa League, Man Utd kini mempunyai semua jenis piala yang wujud di benua Eropah. Kalau tak percaya anda kene pergi Old Trafford sana, tengok dalam kabinet mereka, piala apa je yang takda, semua ada. HAHAHAHA!!

Bunch of trophy

Terima kasih kepada Jose Mourinho yang telah berjaya membawa Man Utd ke pentas akhir UEL. Mungkin player yang dia mahukan di dalam team mengalami kecederaan, tetapi hasil tektikal yang diterapkan, dia berjaya jumpa ramuan yang enak untuk dihidangkan kepada peminat. Tahniah papa Mou The Special One. Anda memang gila!!

mourinho
Jose Mourinho

Champions UEL

GLORY GLORY MANCHESTER UNITED
UEFA Europa League Champions 2017

0/Post a Comment/Comments

Previous Post Next Post