Pengalaman Jawab Peperiksaan SHO Di NIOSH Bandar Baru Bangi

Pengalaman Jawab Peperiksaan SHO Di NIOSH Bandar Baru Bangi

Pada Februari yang lepas, aku telah menghadiri sesi peperiksaan SHO yang ke-2 bagi tahun 2019. Peperiksaan tersebut adalah Peperiksaan Pegawai Keselamatan dan Kesihatan (SHO) yang telah di adakan di NIOSH, Bandar Baru Bangi.

Jika anda telah menghadiri kursus untuk mendapatkan Sijil Kehadiran Pegawai Keselamatan dan Kesihatan (SHO) selama 22 hari yang berdaftar bersama NIOSH anda selepas itu berpeluang untuk menghadiri peperiksaan SHO sekali gus layak untuk mendapatkan dan menjadi Orang Yang Kompiten Pegawai Keselamatan dan Kesihatan (OYK-SHO) atau sebelum ni terkenal dengan Green Book.

Untuk entry ini, aku nak kongsikan pengalaman aku menjawab Peperiksaan SHO di NIOSH pada 25 dan 26 Februari 2019 sebelum ini. Aku menghadiri kursus kehadiran SHO di Pahang Skills pada 2018 jadi aku ambil keputusan untuk ambil peperiksaan selepas 5 bulan.

Untuk segala proses pendaftaran anda boleh pergi ke portal NIOSH DI SINI dan terus daftar bagi Peperiksaan Pegawai Keselamatan dan Kesihatan (SHO) dan ikuti arahan yang diberikan.

Daripada 4 kertas yang ditawarkan, aku hanya daftar 3 kertas terlebih dahulu iaitu Kertas 1, Kertas 2 dan Kertas 3. Jika pilih untuk daftar peperiksaan di lokasi Bangi, anda akan menjawab peperiksaan di NIOSH yang pada hari tersebut, aku menjawab peperiksaan di Dewan Sri Cempaka, Aras 2 Menara NIOSH.

Untuk melayakkan anda masuk ke dewan peperiksaan, anda hanya perlu bawa Slip Jadual Peperiksaan, Kad Pengenalan, juga pen dan pensil. Perkiraan takda, jadi takpayah bawa la kalkulator. Telefon wajib dimatikan, beg simpan dibahagian belakang dewan. 

Format Peperiksaan Pegara Keselamatan dan Kesihatan

>> Kertas 1

Pada sesi Februari 2019 yang lalu, Kertas 1 diadakan pada 25 Februari 2019 bermula jam 9 pagi sehingga 12 tengah hari (selama 3 jam). Kertas 1 di bahagikan kepada 3 bahagian iaitu :

  • Bahagian A Seksyen 1
    • Bahagian ini anda akan menjawab 20 soalan objektik dengan 4 pilihan jawapan selama 30 minit.
    • Anda diberi kertas soalan dan juga kertas untuk menanda jawapan (OMR). Anda hanya perlu menanda jawapan di kertas OMR. Jawab semua soalan
  • Bahagian A Seksyen 2
    • Bahagian ini akan menjawab 10 soalan subjektif yang rata-ratanya hanya memerlukan jawapan pendek sahaja. Bahagian ini juga disediakan menjawab selama 30 minit.
    • Anda diberi kertas soalan di mana disitu juga anda perlu menulis jawapan anda. Jawab semua soalan
  • Bahagian B
    • Bahagian ini merupakan bahagian essay atau karangan yang disediakan 6 soalan besar beserta dengan anak-anak soalan. Anda diberi masa 160 minit untuk jawab soalan.
    • Anda diberi 1 kertas soalan dan 4 buku jawapan dimana anda perlu menjawab semua soalan hanya di dalam 4 buku jawapan itu sahaja.
    • Anda wajib menjawab soalan 1 dan soalan 2 dan memilih lagi 2 daripada 4 soalan yang seterusnya. Jumlah soalan yang wajib adalah 4 soalan.
    • Di sini anda perlu memberi jawapan sedikit panjang untuk mendapat markah yang diberi.

Mungkin yang dah ambil Kursus Kehadiran SHO sudah tahu di mana Kertas 1 ini mengandungi soalan-soalan hanya daripada Modul 1 dan Modul 2 sahaja. Past year question yang aku dapat untuk Kertas 1 ternyata banyak gila yang sama!

Anda akan menjawab kertas Bahagian A Seksyen 1 terlebih dahulu, selepas 30 minit baru kertas Bahagian A Seksyen 2 akan diberi dan terus menjawab selama 30 minit juga.

Selepas selesai, anda terus diberi kertas Bahagian B dan terus menjawab untuk 120 minit. Tapi kalau dah siap awal, anda boleh terus tinggalkan dewan peperiksaan hanya selepas kertas Bahagian B diberi.

Jadi anda kena datang awal tau, takut tak sempat jawab bahagian-bahagian awal. Semua kertas soalan tidak dibenarkan untuk dibawa keluar daripada dewan

Jadual Peperiksaan SHO 2019

>> Kertas 2

Kertas 2 di adakan pada 26 Februari 2019 bermula pukul 9 sehingga 12 tengah hari iaitu selama 3 jam. Kertas 2 juga di bahagikan kepada 3 bahagian iaitu :

  • Bahagian A seksyen 1
    • Bahagian A seksyen 1 ini juga sama seperti Kertas 1. Jawab kesemua 20 soalan objektif selama 30 minit.
    • Menanda jawapan hanya di borang OMR
  • Bahagian A seksyen 2
    • Sama juga seperti Kertas 1 di mana mengandungi 10 soalan subjektif yang juga rata-ratanya memerlukan jawapan yang pendek sahaja. Masa juga sama iaitu 30 minit untuk jawab semua soalan
    • Jawab di kertas soalan dengan ruangan yang disediakan.
  • Bahagian B
    • Bahagian B Kertas 2 juga merupakan soalan essay atau karangan yang memerlukan jawapan-jawapan yang sedikit panjang yang perlukan kepada penerangan yang lebih dengan masa yang diberi hanya 120 minit.
    • Anda diberi 1 kertas soalan dan 4 buku jawapan dimana anda perlu menjawab semua soalan hanya di dalam 4 buku jawapan itu sahaja.
    • Anda wajib menjawab soalan 1 dan soalan 2 dan memilih lagi 2 daripada 4 soalan yang seterusnya. Jumlah soalan yang wajib adalah 4 soalan.

Kertas 2 mengandungi soalan-soalan daripada modul 3 dan modul 4. Jadi anda perlu ulang kaji kesemua 4 modul untuk lulus dalam peperiksaan SHO ini.

Bagi past year Kertas 2 juga banyak juga yang sama tapi tidak semua, Jadi carilah past year question dan jawab semua soalan.

>> Kertas 3

Kertas 3 telah diadakan disebelah petang iaitu bermula pada pukul 2.30 sehingga 3.30 petang iaitu  ini agak menarik berbanding Kertas 1 dan Kertas 2. Format Kertas 3 iaitu :

  • Mengandungi 10 soalan yang perlu dijawab semuanya dalam tempoh masa 60 minit.
  • Jawab semua soalan di ruang yang disediakan di dalam kertas soalan

Yang menarik pada Kertas 3, anda akan duduk di meja yang mempunyai 10 baris. Ini bermaksud, 1 soalan berada di setiap meja. 10 meja, 10 soalan.

Jika anda duduk di meja ke-6, anda akan memulakan menjawab soalan yang ke-6 terlebih dahulu. Kemudian anda akan tukar ke meja ke-7 untuk menjawab soalan ke-7 dan seterusnya sehingga lengkap 10 soalan.

Anda akan bergerak ke meja-meja, silih berganti dengan rakan-rakan anda selama 60 minit. Setiap soalan diberi masa 5 minit sahaja, jadi anda kene cepat. Setiap pergerakkan anda kene bawa sekali kertas jawapan anda.

>> Kertas 4

Aku masih belum berpeluang untuk daftar Kertas 4 iaitu sediakan WPA. Jadi untuk ini, aku tak dapat terangkan format dan keadaannya. Kalau aku dah ambil nanti, insya allah aku kongsikan

Tips Peperiksaan

  1. Kalau boleh, setelah selesai Kursus Kehadiran 22 hari tersebut, cepat-cepat daftar untuk peperiksaan SHO. Ini kerana, masa tersebut, anda masih fresh dan masih ingat apa yang anda belajar. Kalau lambat, mungkin anda akan lupa dan terpaksa ulang kaji dengan lebih gigih. Kalau dah pandai, itu bonus dong!
  2. Ulang kaji semua modul demi ilmu
  3. Jawab soalan-soalan past year. Mungkin trainer anda dah bagi tahu, soalan dia ulang-ulang je setiap tahun dan ya ianya terjadi pada Februari lepas. soalan sama! Aku ada sikit soalan past year, siapa nak contact aku, ada di profile aku. 
  4. Datang awal ketika hari peperiksaan, takut terlepas apa-apa maklumat daripada pegawai peperiksaan.
  5. Jawab soalan essay bagi gempak walaupun tiada isi pun haha

Jadi inilah serba sedikit pengalaman aku buat pertama kali ambil Peperiksaan SHO di Bangi. Aku tak pasti jika di lokasi lain.

Aku rasa ianya sama sahaja, cuma keadaan dan persekitaran je berbeza. Keputusan peperiksaan biasanya dikeluarkan 1 bulan selepas tarikh peperiksaan.

Jadi untuk Februari, mungkin lebih kurang 25-26 Mac 2019 ini. Wish me good luck! harap tidak perlu repeat paper. Mahal oo 1 paper. haha

Doakan juga untuk aku dapat jadi Safety Officer. Kalau ada offer kerja Safety, boleh contact aku. hehe Terima kasih dan All The Best Safety Practitioner!!

45/Post a Comment/Comments

  1. Dulu pernah intern kat company yg buat SHO and SSS. Perasaan happy bila yg amik kursus ni semua lulus exam, macam kita yg lulus exam sekali. Sangat best! Anyway, hopefully awak pun salah satu yg lulus with flying colors tu :)

    ReplyDelete
  2. Hi~ I emailed you bout 5 days back, hope to hear from you soon~

    ReplyDelete
  3. Hi MR Aiman, mind to share your WPA as my reference.
    email add: aran@kazgroup.org

    Thank You.

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum Aiman.. nak mintak soalan past year boleh? ni email saya aqmilrasli@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Hello mr.Aiman, mind to share your WPA as my refference. Email me at melhazmi@yahoo.com

    ReplyDelete
  6. assalam ..emel past soalan sho p1-p4 boleh....tinggal 9 ari nak exam --emel azaharmy@ump.edu.my...tolong plzzzz

    hj azahar 0197046064


    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Aiman. Nak mintak past year questions boleh? rajaaliarajazahirudin@gmail.com Thank you in advance!

    ReplyDelete
  8. Tuan, nak minta tolong untuk contoh soalan p1-p4.
    Thank you and wish you luck
    afexqz@gmail.com

    ReplyDelete
  9. tunduk hormat minta sample p1-p4 tuan. terima kasih bro. jasa mu dikenang haha..🙏🙏

    kemmanuel87@yahoo.com

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum tuan, mohon share sample paper 1,2,3,4.Thank you.

    fifiewardi@gmail.com

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum, bole mohon share soalan sample paper 1-4. Terima kasih, nie emel sya, nisamaski@gmail.com.

    ReplyDelete
  12. sapa nak past year exam sho please email kat sy..sy reply n sen sekali past year exam

    ReplyDelete
    Replies
    1. sinsin.miffahudin@gmail.com

      Delete
    2. Tuan mnta email kt sayabsama.. Terima kasih

      Delete
    3. firdausalhafis@gmail.com terima kasih tuan

      Delete
    4. Tuan, tolong jasa baik tuan share email ke odysseyhaffis@gmail.com

      Delete
    5. yeastjun@gmail.com

      Delete
    6. hai assalamualaikum.. saya baru saja graduate.. and baru join kursus ni.. sy nak juga past year question boleh? ini email sy... nhalilyhaida@gmail.com

      terima kasih😊

      Delete
  13. Assalamualaikum tuan...bleh mntk soalan past year 1,2,3 terima kasih ni email saya hanafiali95@gmail.com

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum.... Minta tolong ye kalau ada contoh soalan kertas 1, emailkan dkt haziqfitri21@gmail.com

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum, Sharing yang menarik ! Kawan saya akan menduduki exam SHO tahun ni. Boleh En Aiman kongsikan sample soalan 1,2,3 SHO kepada email saya amalinakmz@gmail.com. Terima Kasih

    ReplyDelete
  16. assalamualaikum tuan. mohon share contoh soalan last year paper 1,2,3 tuan. email saya izzuddinmojo89@gmail.com. terima kasih tuan. allah taala saja yang dapat membalas jasa baik kamu.

    ReplyDelete
  17. salam tuan2 sekalian yang membaca ini, boleh share pada saya soalan2 past year saya ada supaya boleh membantu saya menjawab peperiksaan bulan depan dengan mudah. tq ye tuan2.

    email saya: awish_onn@yahoo.com

    ReplyDelete
  18. Hai/assalam, sy nk minx jasa baik en. Aiman, nk minx soalan past year paper blh x, btw sy pn student pahang skills, tp intake 2020

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum, bole share soalan past year. Terima kasih banyak. Semoga dipermudahkan. Email: sitinurhajar555@gmail.com

    ReplyDelete
  20. hai assalamualaikum.. sy noor halily haida... sy baru nak join kursus ni... sy nak soalan past year jugak boleh? ini email saya... nhalilyhaida@gmail.com

    ReplyDelete
  21. Hai assalamualaikum... Sy ambik khusus pada tahun 2018 jugak di Pahang skills... Sy masih lagi tak ambik ape2 paper.. Sy bercadang utk ambik thn ni insyallah.. Bole share kat sy contoh soalan kertas 1,2 dan 3 tak.. 0122192960 raffiq kecik

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum, bole share soalan past year. Terima kasih banyak. Semoga dipermudahkan. Email: nnznhm@gmail.com

    ReplyDelete
  23. Assalammualaikum/ Hi .....boleh share soalan past year? sila email ke : alauddin.sultan@gmail.com. Terima kasih.

    ReplyDelete
  24. Hi sir.Minta tolong sharekan past2year paper boleh?Would really appreciate it.

    Regards
    kesavan_99@hotmail.com

    ReplyDelete
  25. hai tuan mohon email juga soalan lepas
    skcus1@yahoo.com
    thanks

    ReplyDelete
  26. hai..mohon email juga soklan past year 1-4
    sueygeo@gmail.com
    thank you

    ReplyDelete
  27. hai tuan..mohon share soalan past year ke saya di email sy nizar_farid96@yahoo.com.. Terima kasih

    ReplyDelete
  28. Salam..mohon emailkan juga soalan past year. Terima kasih en Aiman..
    abidahalim24@gmail.com

    ReplyDelete
  29. Salam...boleh sy dptkn soalan past year
    hajaryusoff5050@gmail.com

    ReplyDelete
  30. Salam. tolong email kpd saya contoh soalan paper 1,2,3 dan share WPA encik..sya nak jadikan sebagai guideline. email sya mohammadfakhrurazi@gmail.com

    ReplyDelete
  31. Hi.. assalammualaikum. Boleh share past year questions dekat email saya? Ni email nya parsiancat_97@yahoo.com

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post