10+ Jenis Hadiah Untuk Ibubapa Sempena Ramadan

Ramadan semakin hampir, jadi kalau anda rasa nak hadiahkan sesuatu kepada ibubapa anda boleh tengok sini senarai lebih 10 jenis hadiah yang anda boleh beli untuk mereka.


Ramadan tahun 2020 pastinya berbeza daripada tahun-tahun sebelum ini, jika di Malaysia sendiri, kini anda tidak dibenarkan untuk pergi ke masjid, tidak dibenarkan keluar rumah dan kesemuanya adalah tujuan memutuskan rantaian COVID-19 yang sedang melanda kini.

Baca Juga : 10 Perfume Popular Pilihan Lelaki Yang Anda Boleh Cuba

Jadi disebabkan itulah, ada anak yang terpisah dengan ibubapa di kampung. Tahun ini, tak sempat balik sempena Ramadan seperti tahun-tahun yang lain. Jadi mungkin ada anak yang terpaksa duduk di kampus atau mungkin ada anak yang tidak dapat pulang kerana kerja di bandar.


Disebabkan tidak boleh balik ke kampung tahun ini, sebagai tanda ingatan, mungkin anda boleh hadiahkan sesuatu untuk ibubapa anda di kampung. Jadi disini, disenaraikan lebih 10 jenis hadiah untuk ibubapa yang anda boleh beli sempena Ramadan. Anda boleh beli terus daripada Shopee dan Lazada dan boleh terus hantar ke rumah ibubapa anda sebagai tanda ingatan kan.

10+ Jenis Hadiah Untuk Ibubapa Sempena Ramadan

Ada hadiah atau pemberian ini sesuai untuk ibu sahaja dan ada untuk ayah sahaja. Dalam pada itu juga, ada untuk seisi keluarga yang boleh digunakan sepanjang Ramadan.


#1 - Telekung


Tidak boleh tidak, telekung ini ada barangan keperluang untuk perempuan bagi mengerjakan solat. Anda boleh hadiahkan untuk ibu anda sebagai ganti kepada telekung yang lama. Mungkin dengan telekung baru ini, memberikan lebih keselesaan kepada ibu anda sepanjang menunaikan solat terutamanya pada bulan Ramadan.

Info Lanjut :  SHOPEE/Icon/button  LAZADA/Icon/button/#367DC4 alert-info

#2 - Kopiah

Kopiah

Ini pastinya untuk lelaki. Jadi anda boleh beli untuk ayah yang berada di kampung. Belikan kopiah yang baru, bersih dan cantik supaya ayah anda bersemangat dan selesa untuk menunaikan solat terutama pada bulan Ramadan. Kadang kopiah tidak perlu yang mahal pun, sekadar kopiah baru, putih dan bersih sahaja.

Info Lanjut :  SHOPEE/Icon/button  LAZADA/Icon/button/#367DC4 alert-info


#3 - Songkok

Songkok

Mungkin ayah kita sudah ada kopiah yang baru dibeli, jadi nak hadiahkan juga untuk dipakai di kepala. Anda boleh hadiahkan songkok. Kadang ada mereka yang selesa apabila pakai songkok ataupun mereka sudah biasa dengan songkok. Yang penting solatnya dan bukan songkok atau kopiah kan. Jadi kalau ayah anda berminat, boleh belikan songkok juga.

Info Lanjut :  SHOPEE/Icon/button  LAZADA/Icon/button/#367DC4 alert-info

#4 - Kurma

Kurma

Inilah makanan sunnah yang selalu kita makan ketika bulan puasa iaitu Kurma. Sekurang-kurangnya setiap meja makan kita pasti akan ada bekalan Kurma tidak kira la jenis apa pun. Jadi anda sebagai anak, mungkin boleh tolong belikan atau hadiahkan ibubapa anda di kampung sekotak kurma. Lagipun sekarang sudah musim PKP dan tidak dibenarkan keluar rumah kan.

Info Lanjut :  SHOPEE/Icon/button  LAZADA/Icon/button/#367DC4 alert-info


#5 - Al-Quran

Al-Quran

Betapa besarnya ganjaran yang menghadiahkan orang lain sebuah al-Quran. Selagi mana mereka baca, pastinya akan ada saham akhir untuk kita. Mungkin ibubapa kita di kampung perlukan al-Quran yang saiznya lebih besar disebabkan faktor usia warga tua yang mungkin kurang jelas penglihatan. Anda boleh beli saiz al-Quran yang lebih besar untuk mereka dan mungkin tambahan mempunyai terjemahan bahasa sekali.

Info Lanjut :  SHOPEE/Icon/button  LAZADA/Icon/button/#367DC4 alert-info

#6 - Sejadah

Sejadah

Ramadan kali ini, semua masjid tutup, jadi kita semua akan mengerjakan solat fardhu beserta solat Tarawih hanya dirumah. Apakata, anda hadiahkan sejadah kepada ibubapa yang berada di kampung sempena Ramadan ini. Belilah untuk mereka sejadah yang tebal supaya, mereka selesa sepanjang melakukan ibadah solat.

Info Lanjut :  SHOPEE/Icon/button  LAZADA/Icon/button/#367DC4 alert-info

#7 - Jubah

Jubah

Jubah ni mungkin anda boleh beri keutamaan kepada ayah. Sama sahaja seperti kopiah. Belikan jubah yang bersih, putih dan selesa dipakai. Mungkin si ayah lagi semangat untuk terus beribadah sepanjang Ramadan ni kan. Tiap kali solat, boleh pakai jubah yang anda belikan.

Info Lanjut :  SHOPEE/Icon/button  LAZADA/Icon/button/#367DC4 alert-info

#8 - Handsock

Handsock

Handsock atau stoking tangan ni boleh dipakai oleh si ibu. Beri kemudahan kepada ibu kita bagi menjaga aurat. Walaupun tidak dibenarkan keluar rumah, handsock ini boleh juga dipakai bagi mengelakkan jika aurat terselak ketika solat terutamanya. Kalau nampak aurat kan, boleh batal solat. Kalau ada handsock, terjamin la sikit tangan tu kan.

Info Lanjut :  SHOPEE/Icon/button  LAZADA/Icon/button/#367DC4 alert-info


#9 - Tasbih

Tasbih

Tasbih digunakan bagi perkiraan bilangan ucapan zikir kita kepada Allah. Pada bulan Ramadan kita disunatkan untuk banyak berzikir kepada Allah. Disebabkan kita sudah berada di rumah pada Ramadan 1441H kali ini, mungkin tasbih ini boleh sentiasa berada di tangan kita. Mungkin anda boleh hadiahkan kepada ibubapa anda tasbih biji atau tasbij digital sahaja. Lebih mudah kan.

Info Lanjut Tasbih Biji :  SHOPEE/Icon/button  LAZADA/Icon/button/#367DC4 alert-info

Info Lanjut Tasbih Digital :  SHOPEE/Icon/button  LAZADA/Icon/button/#367DC4 alert-info

#10 - Microwave

microwave

Nak hadiahkan barang lebih besar sikit, mungkin boleh bagi mereka microwave. Kalau malam sudah masak untuk dibawa ke Sahur, boleh suruh mereka panaskan lauk pauk di dalam microwave je. Kerja lebih senang dan tidaklah kalut terutama bile waktu sahur kan. Mungkin sedikit mahal, tetapi ikutlah bajet anda.

Info Lanjut :  SHOPEE/Icon/button  LAZADA/Icon/button/#367DC4 alert-info

#11 - Air Fryer

Air Fryer

Air Fryer ni mungkin, ibu anda nak sangat tapi tak sanggup nak minta kat anak-anak kan. Inilah masanya yang sesuai untuk hadiahkan peralatan dapur ini. Dengan air fryer juga makanan menjadi lebih sihat dan sangat sesuai untuk warga ibubapa hatta kita sekali pun. Jika cukup bajet, boleh hadiahkan sebuah air fryer sempena Ramadan kali ini. Bukan selalu kan.

Info Lanjut :  SHOPEE/Icon/button  LAZADA/Icon/button/#367DC4 alert-info

2/Post a Comment/Comments

  1. Baru lepas pos kurma fav parents minggu lepas..sebab tak dapat balik kerana pkp..and Alhamdulillah dah diterima

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah sebagai tanda ingatan juga kan.

      Delete

Post a comment

Recommended