Cara Buat Goal Maybank2u. Mudah Untuk Menabung Setiap Bulan

Cara Buat Goal Maybank2u

Mungkin kesedaran untuk kita menabung sekarang sudah semakin baik, pastinya cakna dan memikirkan masa depan. Jadi buat keputusan untuk menyimpan sebahagian daripada wang pendapatan kita ke dalam tabung khas. Tetapi tabungan ini kadang ada yang terlepas untuk diisikan, katanya terguna duit tersebut, tak simpan nak isi duitlah dan pelbagai lagi alasan.

Kesedaran untuk menabung itu sudah baik, tetapi mengaplikasikan ianya kurang konsistensi pula. Bulan ini simpan duit, bulan depan lupa. Jadi tak konsisten kan. Ianya bukan sahaja tabungan masa depan tetapi ada juga tabungan shopping, travel, bayaran pinjaman pelajaran dan banyak lagi. Semuanya tak konsisten untuk menabung. 


Tahukah anda, sebenarnya maybank ada sediakan fungsi khas di panggil Goal untuk kita menabung secara konsisten setiap bulan dengan tolak wang daripada akaun kita untuk apa-apa tujuan yang kita telah tetapkan. Nak travel tahun depan, set kan untuk travel, nak bayar hutang, set kan untuk bayar hutang dan banyak lagi.


Jadi disini, meh aku kongsikan cara untuk buat Goal Maybank2u supaya senang kita menabung dengan konsisten setiap bulan. Secara asasnya dalam Goal Maybank2u ni adalah korang kene tahu :
  • Kenapa korang buat Goal Maybank2u ini. Nak travel ke, nak repair kereta ke, bayar hutang dan sebagainya
  • Nak tetapkan berapa jumlah yang korang perlukan dan tetapkan bayaran setiap bulan
  • Dah capai tahap yang ditetapkan, duit tersebut akan masuk semula ke dalam akaun Maybank korang.

Sebagai contoh, kalau korang hanya tinggal lagi RM2000 untuk selesaikan pinjaman PTPTN dalam masa 10 bulan. Secara kira-kira, korang kene menabung dan sediakan RM200 setiap bulan.

RM200 x 10 bulan = RM2000

Dah sampai bulan ke 10 nanti, duit tersebut akan masuk ke dalam akaun Maybank korang secara automatik dan boleh terus membuat bayaran ke PTPTN. Tak kenalah blacklist dan boleh travel ke luar negara.

Cara Buat Dan Tetapkan Goal + Di Dalam Maybank2u


Pertamanya, korang kene pergi ke laman web Maybank2u di alamat www.maybank2u.com dan kemudian log in perbankan internet seperti biasa. Masukkan username dan password

Cara Buat Goal Maybank2u

Selepas itu, dibahagian homepage, korang skroll ke bawah sikit dan cari bahagian Create Goal + dan klik pada butang tersebut

Cara Buat Goal Maybank2u

Di anda ditunjukkan categori, goal name dan commitment. Korang pilih pelbagai categori yang disediakan seperti Travel, Shopping, Gift, Family, Education dan banyak lagi. Selepas selesai, nama kan Goal tersebut.

Di bahagian commitment, korang boleh pilih by Monthly Amount untuk menabung setiap bulan secara konsisten.

Cara Buat Goal Maybank2u

Kemudian masukkan details seperti dalam gambar. Goal Amount tu korang tetapkan berapa yang korang nak kumpul. Kemudian, berapa jumlah yang korang boleh bayar setiap bulan secara konsisten. Akhirnya duration akan dikirakan bila korang lama korang boleh kumpul sehingga cukup Goal Amount.


Bila nak start, korang boleh tetapkan. Akhirnya tekan Start

Cara Buat Goal Maybank2u

Jadi aku dah setkan nak kumpul 'Gi Jepun Weh' dengan RM100 je haha. Secara konsisten aku bayar RM5 setiap bulan selama 19 bulan. Ianya sekadar contoh. Sudah selesai semua, klik Confirm

Cara Buat Goal Maybank2u

Akhir selesai. Selepas itu, akan ditunjukkan maklumat Goal anda tersebut di depan homepage Maybank2u korang. Jadi jika anda buka Maybank2u, anda boleh tengok update setiap bulan tabungan travel tersebut.

Cara Buat Goal Maybank2u

Untuk Goal Maybank2u ni, korang boleh set kan sehingga 5 Goals dan satu masa. Jadi kalau banyak komitment korang, boleh la buat sampai 5. Jangan risau, Goal ini takda memberi kesan apa-apa pada akaun bank, jadi kalau korang nak cancel anytime pun boleh. Duit tersebut akan kembali semula ke dalam akaun.

Dengan cara ini, tidak boleh tidak, duit gaji korang, secara automatik akan dipotong dan dimasukkan ke dalam akaun Goals setiap bulan. Dan matang nanti, duit tersebut cukup, boleh pergi travel Jepun. Jom Bloggers travel! hehe

15/Post a Comment/Comments

  1. dah lama juga tahu dan guna cara ini, cumanya bila dah sampai masa dan cukup goal tuh sila lah ambil atau simpan di tempat lain. Kalau tak.... jeng jeng jeng

    ReplyDelete
    Replies
    1. jeng jeng jeng tu kenapa dana..suspen plak sisyat..hehe

      Delete
  2. Kena berdisiplin agar x terguna duit yg disimpan dlm gol tu.

    ReplyDelete
  3. mudah saja caranya nk simpan duit ni..

    ReplyDelete
  4. wah menariknya.. first time mama dgr ni. tq aiman for sharing

    ReplyDelete
  5. tu la da tau tapi tak pernah nak cuba. menarik kan tak tahu bila nak start

    ReplyDelete
  6. bukan Duit tu auto masuk ke akaun kita ka?

    ReplyDelete
  7. boleh x share cara nk cancel

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau nak cancel, just tekan 3 titik bawah goal tu dan remove goal. so duit akan automatik masuk dalam akaun balik.

      Delete
  8. hye.. kenapa sy cbe buat ni.. tpi die keluar code 0089.. sy x bleh nk buat ..

    ReplyDelete
  9. Sy dah buat dah..goal sy selama 12 bulan dan last payment dec 2020 adalah bulan terakhir utk cukupkan goal..tp xde auto masuk kat acct personal pn jumlah saving yg telah dibuat..dan lg 1, selama ni mmg ada tolak tiap2 bulan tp x dipaparkan pn dekat depan homepage Maybank2u sy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak pastilah. Sepatutnya akan dipaparkan pada transaksi tu. Kalau ada masalah juga, cuba contact pihak maybank terus.

      Delete
  10. kalau nak simpan bkn bulan tpi ikut hari mcm mna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setahu saya, hanya boleh untuk montly sahaja.

      Delete

Post a Comment

Previous Post Next Post