Tragedi letupan sebuah tanker minyak di Pakistan

lori terbalik pakistan
sumber

Tragedi letupan sebuah tanker minyak di Pakistan | Dikala umat Islam menyambut Aidilfitri di seluruh dunia, negara Pakistan dikejutkan dengan tragedi letupan sebuah tanker minyak yang akhirnya membunuh hampir 150 orang pada 25 Jun yang lepas. Waktu tempatan menunjukkan kejadian ini berlaku sehari sebelum Aidilfitir iaitu pada 29 Ramadhan.


Kejadian ini dilaporkan terjadi di bandar Ahmedpur tengah Pakistan. Tanker tersebut sedang menuju ke Lahore daripada southern port city, Karachio. Dalam perjalan tersebut, pemandu tanker tersebut hilang kawalan lalu terbalik.


Dilaporkan beberapa minit selepas tanker mintak terbalik, telah berlaku kebocoran minyak pada tangki tersebut, maka penduduk berdekat bergegas membawa bekas masing-masing untuk dapatkan dan mengambil minyak (yang bukan hak mereka) yang tumpah tersebut. Ia tidak diketahui secara mendalam apakah punca sebenar terjadinya letupan tersebut, tetapi daripada laporan, penduduk yang datang di situ mula menghisap rokok dan menggunakan telefon bimbit. Mungkin dengan sedikit percikan yang menyebabkan letupan. Selepas 10 minit kejadian tanker terbalik, tanker itu meletup dan terbakar bersama penduduk yang masih sibuk mendapatkan minyak tumpah tersebut.


"Saya tidak pernah melihat apa-apa seperti itu dalam hidup saya. Mangsa terperangkap dalam bola api. Mereka menjerit meminta bantuan," - polis

explosion triangle

Jadi kat sini kita boleh nampak yang ianya berkaitan dengan keselematan, aku rasa sekolah rendah dulu kita ada belajar pasal expolosion or fire triangle. Apa yang dimaksudkan dengan fire triangle? Secara ringkas kebakaran atau letupana boleh berlaku apa bila ada 3 unsur seperti di dalam gambar iaitu oxidizing agent dan kebiasaanya adalah oksigen, minyak dan juga sumber pencucuhan dalam 1 masa. Jika tiada salah satu, pembakarang atau letupan takkan terjadi.

Dalam kes letupan di Pakistan sudah terang berlaku di tempat terbuka iaitu pertumpahan minyak, jadi disini sudah pasti 2 unsur terlibat iaitu oksigen dan minyak. Mana datangnya sumber kebakaran? Berdasarkan siasatan awal, ramai yang merekok berdekatan sebelum kejadian letupan, dan di sini anggapan awal rokok adalah unsur ke 3 kebakaran atau pencucuhan. Sebenarnya kalau belajar lebih lagi, electrostatic charge juga boleh dikategorikan sebagai sumbe ke 3. Sebab tu di petrol pump kita tidak digalakkan untuk menggunakan telefon bimbit sekali pun merokok Tempat tersebut pun punya risiko untuk terbakara dan meletup.

Dalam kejadian tersebut boleh disimpulkan, janganlah hidupkan sumber ke 3 iaitu ignition source apabila berada di tempat high flammable chemical seperti minyak petrol ditempat terbuka. Seterusnya janganlah ambil hak orang lain jika takdapat izin daripada tuannya. Semoga semua keluarga mangsa bersabar dengan ujian. SAFETY FIRST!!!

Nak tengok gambar di tapak kejadian boleh tengok sini (18+)

sumber edition.cnn.com

Terima kasih kerana membaca artikel Tragedi letupan sebuah tanker minyak di Pakistan. Jika anda anda sebarang komen boleh tinggalkan di ruang komen deh.

0/Post a Comment/Comments

Previous Post Next Post