Clear cache iphone

clear cache untuk iphone


Mungkin ada di diantara kita mempunyai masalah space memory phone tak cukup la, bila space dah penuh, phone jadi slow, nak save gambar pun tak boleh. Tapi bila tengok dalam phone, bukanlah banyak sangat pun file sama ada gambar, video, gambar, lagu dan sebagainya. Ini disebabkan oleh file cache yang duduk sementara di dalam phone kita. Jadi apa itu cache sebenarnya? Bagaimana nak hapuskan aka detele terus daripada space memory phone kita? haaa itu yang nak ajar sat lagi. Kebiasaanya yang tak cukup space ni storage yang kecil je macam 16GB ataupn 32GB. 

Apa itu cache?
Dalam maksud ringkas, chache ialah penyimpanan data sementara (temporary) bagi mempercepatkan loading di aplikasi yang pernah anda lawat sebelum ni. Dari erti kata lain, file cache akan disimpan bila anda melawati sesebuah aplikasi ataupun web browser. Jadi semakin banyak ada buka aplikasi jadi makin banyak la file temporary ni sehingga ada delete. 

Untuk clearkan cache ni pada peranti Android tiada masalah, ini kerana banyak apps yang mempunyai fungsi tersebut dan salah satunya adalah AVG Cleaner.

Kalau sudi click rezeki saya disini ... terima kasih sangat

Tetapi untuk peranti iOS seperti iPhone dahulunya dengar kata boleh guna apps Battery Doctor, tetapi lepas beberapa update dan versi baru, fungsi tersebut di buang daripada apps tersebut. So, apps lain aku tak tahu lagi buat masa sekarang.

Jadi kali ni, aku akan tunjuk bagaimana nak clearkan cache tanpa install clear apps. Segala steps seperti dibawah



clear cache untuk iphone
Available space sebelum di clearkan

clear cache untuk iphone

clear cache untuk iphone
Pilih mana-mana movie yang available

clear cache untuk iphone
Pastikan movie tu ada button rent dan saiz rentya lebih besar daripada available space iphone kita

clear cache untuk iphone
Tekan OK

clear cache untuk iphone
Masuk setting nak tengok available space apa yang jadi

clear cache untuk iphone

clear cache untuk iphone

clear cache untuk iphone
Tadaaa... Tadi pada awalnya 87 MB sekarang dah jadi 309 MB
Ikut je steps gambar tu, tak faham boleh tanya. Jadi buat la trick ni beberapa kali sehingga tiada lagi perubahan pada available stroge tu. Biasanya 3 ke 4 kali je kot. Tetapi jika anda tahu mana-mana apps yang boleh digunakan tanpa Jailbreak untuk clearkan cache boleh la kongsikan kt aku dan reader lain di ruangan komen. 


0/Post a Comment/Comments

Previous Post Next Post